Rabu, 19 Disember 2012

You Only Love : Chapter 4







Chapter 4: Different

Your POV

            Aku membuka pintu rumah dengan perlahan.Langkahku menuju ke sofa di ruang tamu.Baru sahaja sebentar tadi,aku pulang dari melakukan pemeriksaan di hospital bersama Yuri dan Jin Ah.

            Apabila ditanya oleh mereka berdua tentang diriku,aku hanya menggeleng dan berkata “Aku okey je,”

            Sekurang-kurangnya,aku mahu mereka tahu bahawa aku okey.Perlahan-lahan aku mengingati apa kata doktor yang memeriksaku.

            “Puan Kim,dalam beberapa bulan ni,ada tak puan rasa apa-apa?” tanya doktor yang namanya Seo Da Hae.Aku diam lalu lantas berfikir. “Ada,saya sering rasa mengantuk walaupun saya sering tidur awal.”

            “Bagaimana dengan selera makan puan?” tanya doktor itu lagi. “Makin bertambah,kadang-kadang waktu awal pagi pun rasa lapar sangat,” aku membalas dengan yakin.Doktor itu menulis sesuatu.

            “Saya akan membuat ujian kehamilan pada diri puan,” kata-katanya itu membuatkan dadaku berdegup kencang.Mungkinkah...?Mustahil benar aku akan mengandung!Namun,aku akur dengan arahan Doktor Seo Da Hae itu.

            “Keputusan ujian kehamilan akan keluar lagi dua minggu.Saya akan hantarnya pada puan,” dia tersenyum selepas itu.Aku pula tidak dapat memberi reaksi.Sedih?Gembira?

            Kringg!!! Bunyi telefon rumah membuatkan aku sedar dari lamunan itu. “Yeoboseyo?” aku menjawab panggilan. “Hye Jung-ah...mama ni,” suara mamaku di talian.Aku mengigit bibir secara tidak sedar.

            “Mama...”

            “Kamu apa khabar?Jaejoong dengan Jae Min sihat?” tanya mama.Pertanyaan mama itu membuatkan aku sebak.Kematian Jae Min tidak aku dan Jaejoong khabarkan pada kedua ibu dan bapa kami.Pastinya mereka rindu pada anak kami itu.

            “Mama...Jae...Min...dah...” aku tidak mampu meneruskan ayatku.

            “Apa dia sayang?Kenapa dengan cucu mama tu?” soal mama dengan cemas.Aku teresak di talian.Maafkan Hye Jung,mama.Hye Jung tak mampu menjaga Jae Min dengan baik...suaraku,namun hanya kedengaran di hatiku ini.

            “Hye Jung...jangan buat mama macam ni,please answer me.Kenapa dengan Jae Min?” mama mahukan jawapan dariku.Semakin lebat air mataku mengalir dari tubir mata.Aku masih belum kuat untuk menerima kehilangan ini...Jae Min baru sahaja pergi...

            “Dia...dah tak ada,mama.I’m sorry.So sorry.I couldn’t take care of my son...” luahku dengan sedih.Aku berasa semua ini adalah salahku.Jaejoong juga menyalahkanku.Ya...akulah yang bersalah,aku tidak menjaga satu-satunya anak aku dan Jaejoong.

            Terdengar tangisan mama dalam talian.Pastilah mama sedih.Secara tiba-tiba sahaja cucunya sudah meninggalkan dunia ini. “Bila dia meninggal?” dalam suaranya yang serak,mama bertanya.

            “Semalam...” aku berkata dengan perlahan.Masih terasa baru semalam saja aku menjaga Jae Min,membesarkannya bersama Jaejoong dan tiba-tiba...Jae Min menghidapi penyakit barah.

            “Hye Jung...kenapa tak cakap awal-awal?” mama seakannya marah denganku.Aku terdiam. “Keluarga suami kamu tahu ke tidak?”

            “Tak,kami tak sempat beritahu pun,mama...” ujarku.Aku tahu mama akan lebih marah dan kecewa dengan tindakan kami ini.

            “Mama akan telefon keluarga mentua kamu.Jadi,kamu berdua perlu tunggu akan kedatangan kami ke rumah kamu,” selepas dari itu,mama terus menamatkan taliannya.Suaranya seakan sedang marah.

            Aku meletak gagang telefon.Keluhan dilepaskan.

            Apakah yang akan berlaku dengan kehidupan aku bersama Jaejoong?Adakah dia akan terus dingin dengan aku?

*****

Sebulan kemudian...

            “Malam ni aku tak balik!Aku mungkin akan tidur dekat rumah Yunho.So,tak payah nak tunggu!” tegas suara Jaejoong memberitahuku.Sarapan yang aku sediakan tidak langsung dia pedulikan.

            Sejak kematian anak kami,perubahan sikap Jaejoong semakin ketara.Kasar dan dingin suaranya apabila bercakap denganku.Dengan orang lain,tidak pula dia begitu.Aku cuba untuk bersabar.

            Ibu dan bapa aku juga Jaejoong menasihati kami agar tidak merahsiakan apa-apa perkara dari pengetahuan mereka.Mereka nampak kecewa benar pada waktu itu.Mereka datang ke rumah kami ketika beberapa hari selepas Jae Min pergi.

            Persefahaman antara aku dan Jaejoong juga sudah tiada.Jaejoong kadangkala seolah-olah benci melihat aku.Aku pula,mengharapkan agar dia kembali seperti dahulu.Kepada siapa lagi aku mahu mengadu melainkan dia?

            Yuri dan Jin Ah juga makin kerap datang ke rumah kami.Selalunya mereka akan bertanyakan tentang keadaanku dan Jaejoong.Mereka risau akan diriku.Aku faham dengan keprihatinan mereka.Namun,entahlah...

            Keputusan ujian yang aku jalankan juga sudah aku ketahui.Rupa-rupanya masih ada peluang untuk aku memiliki anak bersama Jaejoong.Perkara ini langsung aku tidak sangkakan.Aku agak keberatan dan ragu-ragu untuk memberitahu akan berita itu pada Jaejoong.

           Adakah dia akan menerimanya?Ataupun dia akan tetap menjauhi aku?Aku memandang luar tingkap di dapur.

            Aku teringatkan kata-kata Yuri. “Kalau Jaejoong tak mahu berubah,baik kau tinggalkan dia.You’re too good to be hurt by him,”

            Jaejoong,janganlah buat saya macam ni.We need to talk,kataku dalam hati.


*****

Jaejoong POV

            “Hyung!” sapa Changmin.Aku melemparkan senyuman. “Kenapa?” tanyaku.

            “Betul ke Hye Jung noona tu isteri hyung?Bila hyung kahwin?Kenapa kami tak tahu?” Changmin mula menanya dengan bertalu-talu.Aku mendengus sedikit.

            Hye Jung.Kami semakin jauh dari hari ke hari.Dia masih setia menanti aku pulang setiap hari.Senyumannya itu membuatkan aku berasa salah.Ada ketikanya aku merasakan bahawa memang patut aku membiarkan dia jauh dariku.

            “Yup.Dia isteri hyung.Dah lama dah kami kahwin.Nak dekat tiga tahun.Hyung rahsiakan sebab tak nak semua orang kecoh satu dunia.Lagipun,itu permintaan Hye Jung.” balasku dengan tiada perasaan.

            “Jinjja?!Aigoo,hyung nanti bolehlah saya pergi rumah hyung,kan?Dah lama betul tak jumpa noona.Rupa-rupanya dia menghilangkan diri dari dunia hiburan sebab nak kahwin dengan hyung.” Changmin agak teruja.

            Aku menelan liur.Aku baru teringat...selama ini,Hye Jung banyak berkorban untukku.Dia sanggup meninggalkan dunia hiburan di saat namanya naik di pentas hiburan.Dia sanggup menyembunyikan rumahtangga kami dari dihidu oleh pihak media.

            “Hyung,kenapa termenung ni?” suara Changmin menamatkan lamunanku. “Eh?” aku hairan.

            Changmin mengelengkan kepalanya. “Jomlah,hyung.Kita ada performance malam ni,” ajaknya.Aku mengikut langkahnya.

*****

Your POV

            Pada malam itu,malam yang begitu sedih dan membuatkan hatiku cukup terluka.Ketika itu,Jaejoong pulang dan dia mabuk.Ya...seperti beberapa bulan ini...

            Dia juga dikatakan sedang berhubungan dengan Jessica,ahli kumpulan Girls’ Generation.Aku tidak bertanya pada Yuri akan perihal kesahihan beritahu itu.Kadangkala pihak media pandai-pandai saja mengadakan cerita.

            Aku percayakan Jaejoong.Aku tahu dia takkan curang padaku...Ya...

            Aku pandang wajah Yoochun dan Changmin yang sedang memangku Jaejoong naik ke bilik.Pastinya mereka tidak menyangka yang Jaejoong semakin menjadi-jadi perangainya yang suka minum.

            “Noona,hyung ada masalah ke?” soalan itu dilontarkan oleh Changmin setelah mereka selesai membawa Jaejoong ke bilik tidur kami.

            Aku cuma senyum. “Dia tertekan,anak kami dah beberapa bulan meninggalkan kami,”

            “Anak?Noona dengan hyung ada anak?” dia seolah-olah terkejut.Aku tidak menyalahkan dia mahupun Jaejoong.Aku tahu Jaejoong merahsiakan perkahwinan kami dari semua orang,kecuali keluarga kami.

            “Ne,nama dia Kim Jae Min.Umurnya 3 tahun.Masa umur dia dalam 2 tahun,doktor sahkan dia menghidapi penyakit barah.Sayangnya,Tuhan lebih sayangkan dia.Masa hyung berada di Jepun,Jae Min menghembuskan nafasnya yang terakhir di hospital.Lagi menyedihkan,anak kami meninggal masa hari jadi hyung kamu.Noona gagal menjadi seorang ibu,” sebak aku menceritakan perihal anak kami itu.

            Changmin kelihatannya bersimpati dengan nasib yang menimpa keluarga kami. “It must be hard for you,noona.I hope hyung will not do something out of control.” ujar Changmin dengan nasihat.

            Aku mengangguk.Yoochun yang sedari duduk di sebelah Changmin hanya diam.

            “Okeylah,kami minta diri dulu,” Yoochun meminta diri.Changmin ikut keluar dari rumah kami. “Nanti datanglah rumah kalau ada masa.Lagipun korang dah tahu yang noona kahwin dengan Jaejoong hyung,” aku mempelawa mereka.

            “Okey!” serentak mereka membalas.

            Selepas mereka pulang,aku terus naik ke bilik.Ingin melihat keadaan Jaejoong.

            Aku lihat Jaejoong sedang duduk di birai katil.Dia dah sedar ke? “Jae?” panggilku.Jaejoong memandangku.Wajahnya seakan-akan sedang marah. “Awak okey ke?” tanyaku.

            “Tak!Aku tak okey!” marahnya.Aku mengigit bibir.

            “Kau penyebab Jae Min mati!Aku benci kau!Faham tak!?” dia melepaskan marahnya.Aku tetap mendiamkan diri.Aku tahu dia masih belum sedar dari mabuknya.

            “Kenapa kau diam?Dah bisu?!Mulai esok,aku tak mahu tengok muka kau lagi kat rumah ni.Menyampah aku tengok!Aku nak kita berpisah!” ayat terakhirnya itu membuatkan aku tergamam.

            “Berpisah?Kenapa?Awak...” aku terduduk di lantai.Air mata mulai turun.Dalam beberapa bulan ini,air mataku sering jatuh.Aku sering terluka setiap kali aku dimaki olehnya.Aku tidak mahu berpisah!

            “Yes.Aku rasa kita dah tak sehaluan lagi.Sebaiknya,kita ikut jalan masing-masing,” dia masih lagi berkeras mahu berpisah.Aku jadi tidak tentu arah.Jaejoong keluar dari bilik tidur kami,meninggalkan aku yang terkejut bukan kepalang sendirian kerana permintaannya itu.

            Jaejoong...kenapa mesti berpisah?Awak dah tak sayangkan saya lagi ke?Soal hatiku dengan sedih.

            “Kalau macam tu,saya akan pergi.We can’t be together anymore...” aku berkata dengan nekad.


 Huwaaa ;~; aku rasa susah betul nak buat chapter ni -.- seriously,mencabar sebab nak kena buat dialog Jae marah2 ;_; oh ye,pregnancy...haha *awkward laugh* dalam chapter ni still tahun 2009.Next chapter pun sama...maybe chapter 6 baru aku tulis today's punya scene.Ngeee,ambil yang positif je eh?Act,aku mmg dah tetapkan setiap chapter punya story :D Feel free to comment.


Suka?Komen sekali eh?Comments are loved...

0 comments: